Miten osaamista, jolla ratkaistaan asiakkaan ongelmia, voidaan markkinoida ja viestiä ulospäin mahdollisimman vakuuttavasti? Tällaisia kysymyksiä miettivät vuoden 2014 alussa LEAN-valmentajat Kati Väljä ja Riitta Ahonjoki, jolloin he perustivat Fadeno Oy nimisen yrityksen.
Helposti lähestyttävällä ja oivallisella tavalla LEAN-oppeja kouluttavat Kati ja Riitta halusivat rakentaa yrityksestään oman näköisen, vakuuttavan ja asiantuntijuutta ulospäin viestivän. Brändiä lähdettiin rakentamaan Mainostoimisto Naisdesignin kanssa pala kerrallaan ja liiketoiminnan kannalta erilaisia materiaaleja syntyi paitsi sekä tarpeiden että erilaisten oivalluksien kautta matkan varrella.
Kaikki alkoi logosta
Fadenon yritysilmeen rakentaminen lähti logosta. Kun nimi Fadeno oli lyöty lukkoon (joka muuten esperanton kielellä tarkoittaa ”lankaa”), oli missiona luoda yritykselle oma tyyli. Fadenon Riitta muistelee taaksepäin luomisprosessia, että he itse eivät olisi tienneet mitä halusivat.
”Alkuun mietimme konservatiivisempaa ilmettä, enemmän asiakkaidemme toimintaan liittyvää. Se olisi ollut väärä lähestymistapa. Onneksi lähdimme hieman räväkämmällä, persoonallisemmalla tyylillä liikenteeseen”, Riitta sanoo.
Naisdesignin Minna Nousiainen ohjasi Fadenon kanssa yritysilmeen suunnittelua ehdotellen ja kuunnellen mm. värimaailman ja muotokielen löytämisessä. Rinnalle otettiin myöhemmin hauskoista LEAN-peleistä tuttujen legopalikoiden värejä, joka yhtenäistää työpajojen toimintaa sekä viestinnässä näkyvää visuaalista ilmettä. Asiakkaalle tämä näkyy yhtenäisempänä yritysilmeenä ulospäin, eli palaset eivät ole irrallisia toisistaan vaan keskustelevat samaa muoto- ja värikieltä.
Fadenolle suunniteltiin ja toteutettiin kokoelma erilaisia materiaaleja, kuten mm.:
- Logo, käyntikortti sekä visuaalinen ohjeistus (Brand Book)
- Tarjouspohja, PowerPoint-pohja, Wordiin kirjepohja, erilaisia tarroja
- LEAN-taulujen mallit, visuaalisen johtamisen mallien suunnittelu, visuaalisia elementtejä yrityksen liiketiloihin
Fadenon toiminnan ytimessä on LEAN-osaaminen, jolla ratkaistaan asiakkaiden ongelmia. ”Tämä osaaminen näkyy asiakkailla monella eri tavalla: prosessiin liityvien ongelmien tunnistaminen, tilaus-toimitus-prosessin haasteet sekä kommunikaation sekä tiedonkulut ongelmat”, Kati summaa.
Yritys järjestää LEAN-valmennuspäiviä, ryhmäkoulutuksia sekä fasilitoi asiakkaitaan menestymään hyödyntämällä LEAN-oppeja. Erilaisia materiaaleja joissa visuaaliset elementit näkyvät, on runsaasti ja ne ovat läsnä asiakkaalle aina ensikosketusta lähtien itse koulutuspäivän materiaaleihin.
Nyt reilu kolme vuotta myöhemmin taaksepäin peilatessa alkumetrejä, Fadenon toimariksikin tituleerattu Kati kuvaa tiivistetysti yritysilmeen merkityksestä. ”Halusimme, että yritysilme on kunnossa jo ensimmäisestä tarjouksesta lähtien. Minkäänlaisia amatöörimäisiä valmispohjia emme halunneet käyttää”.
Eikä syystäkään. Visuaalinen ilme on usein alitajuntainen päätökseen vaikuttava seikka asiakkaalle. Amatöörimäisen ilmeen aiheuttamat tuntemukset tulevat automaattisesti mukaan harkintaa tehdessä. Esimerkiksi Fadenon raudanlujaa ammattitaitoa LEAN-osaajana on nyt helppo lähteä viemään eteenpäin, kun yritysilme on rakennettu yrityksen tehokaksikon Katin ja Riitan näköiseksi.
Käy tutustumassa Fadenoon: www.fadeno.fi