Pakkaussuunnittelu parantaa tuotteen esillepanoa: Ihonhoidon Ihmesieni SkinMood

Pääkuva: Mikko Saxlund

SkinMood Magical Konjac Sponge, lempinimeltään Ihonhoidon Ihmesieni, on valmistettu Konjac-kasvin juuresta. Useasti palkitun ihonpuhdistukseen tarkoitetun Konjac-sienen toi ensimmäisenä Suomen makkinoille Tarja Vuorinen, Hyvän Olon Maailma Oy:stä. Elettiin syksyä 2013, kun Vuorinen perusti yrityksen löydettyään pitkän taustatyön ja testien jälkeen luotettavan valmistajan sienilleen.

Vuorinen painotti yhteistyökumppaninsa valinnassa ammattimaisuutta ja läpinäkyvyyttä. Ehdokkaiden joukosta valikoitui yhteistyökumppaniksi ISO 9000 sertifioitu tehdas, joka noudattaa tarkasti määrättyjä laatustandardeja ja toimintatapoja. Tärkeää oli myös se, että tehdas oli erikoistunut jo vuosia juuri Konjac-sienien valmistamiseen ja heidän tuotteilla oli mm. EU:n lainsäädännön vaatimukset täyttävät raaka-aineanalyysit ja puhtaustestit.

Ihonhoidon Ihmesieni löysi tiensä asiakkaiden käyttöön pikavauhtia. Tieto sienen uniikeista, monipuolisista ihoa hoitavista ominaisuuksista levisi nopeasti asiakkaiden keskuudessa sosiaalisen median ansiosta. Bloggarit kehuivat ja suosittelivat tuotetta lukijoilleen. Vuorisen valintaan käytetty aika ja vertailu osoittautui järkeväksi.

Niiden avulla valmistukseen valikoitui sieni, joka on nyt palkittu 3 kertaa Vuoden parhaat tuotteet -kategoriassa. Ensimmäinen palkinto tuli Ruohonjuuri-ketjun työntekijöiden valitsemana vuoden 2015 alussa. Suuren kunnian sienien laadulle ja iholle hyvää tekevistä ominaisuuksista antoi Suomen Terveystuotekauppiaiden Liiton jäsenet valitsemalla sen vuoden 2017 parhaaksi hoitotuotteeksi.

Mahtavan ja menestyksekkään startin jälkeen pakkaus ja tuotteen nimi kaipasivat uudistusta. Vanha vaatimattoman näköinen muovipussipakkaus oli tarkoitettu lähinnä hyllypiikkiin ja jälleenmyyjät kaipasivat pakkausta, jonka saa myös hyllyyn ilman erillisiä säilytyskoreja.

Pakkaussuunnittelussa keskityttiin tuotteen esillepanoon ja ulkoasuun

Kuva: Vanha pakkaus sopi myymälöissä lähinnä hyllypiikkiin ja tuotteiden vertailu keskenään oli hankalaa.

Uusi pakkaus auttaa värityksellään tuomaan tuotesarjan hoitolinjat paremmin esiin ja pakkauksen etupuolelta näkyy mille ihotypille sieni on tarkoitettu, kertoo Tarja Vuorinen.

”Kivijalkamyymälöiden jälleenmyyjät, kuten mm. Ruohonjuuri ja Life, ovat ottaneet uuden pakkauksen innoissaan vastaan. Uusi pakkaus helpottaa tuotteiden vertailua selkeän väriteeman ansiosta. Esimerkiksi talveen sopiva, pirteän mintun värinen Aloe-sieni on kosteuttava ja ihoa rauhoittava vaihtoehto. Hempeän vaaleanpunainen Rose on suunniteltu sekaiholle ja sopii erityisesti, mikäli talineritys on runsaampaa”, Vuorinen kertoo.

Näin asiakas löytää oman tutun tuotteen jatkossa helpommin kaupasta. Lisäksi uusi pakkaus on suunniteltu hyllypiikin lisäksi myös pöydälle/hyllylle sijoitettavaksi, jolloin tuotteita voi olla esimerkiksi liikkeen myyntitiskillä esillä näyttävämmin somistettuna. Monipuolisuus tuotteen pakkauksen esillepanossa antaa uusia mahdollisuuksia pitää tuotetta esillä.

Lisäksi uusi kaunis pakkaus näyttää jo itsessään lahjapakkaukselta, kerrotaan jälleenmyyjien kiittäneen uutta pakkausta. Jos puhtaus on puoli ruokaa, niin kaunis pakkaus ja sen antama mielihyvä kaunistaa ihoa jo ennen pesua.

Kuva: Pakettien värityksellä sienet on helppo erottaa toisistaan ja asiakkaan on helppo löytää jatkossa kaupan hyllyltä juuri se omalle ihotyypille sopiva sieni värin perusteella.

Minpackin brändisuunnittelija Minna Nousiainen ja pakkauksen rakennesuunnittelusta vastannut Marjaana Haverinen ottivat huomioon entisen pakkauksen puutteet uutta pakkausta suunnitellessa.

”Käyttöohjeet esimerkiksi sijoitettiin pakkauksen sisään, jotta pieneen pakkaukseen saatiin mahtumaan kaikki lainmukaiset merkinnät. Näin ollen tuotteen avatessaan ohjeet on helppo lukea”, kertoo Nousiainen.

Animaatio (yllä): rakennesuunnittelu lähti ensimmäisestä prototyypistä, jolle hiottiin lopullinen malli rakenteesta. Tämän jälkeen syntyi useita eri versioita tuotteen ulkoasusta, joista hioutui viimeinen malli ja väriteemat yhdessä asiakkaan kanssa. Kosmetiikka-alalla yli 20 vuotta toiminut Tarja Vuorinen antaa Minpackille kiitettävän arvosanan ja toteaa, että pakkaus vastaa palkittua ihmesientä erityisen hyvin nyt muutoksen jälkeen.

SkinMood tuotteita on myynnissä Suomen lisäksi mm. Ruotsissa. Käy ihastumassa tuotteen erinomaisiin ominaisuuksiin – sekä uuteen pakkaukseen!